Saturday, March 9, 2013

Kelisa Kuning Di Karak- First Part

hari-hari minggu adalah hari bercerita hantu..betol tak..?



"aku nak paste gambar2 karak kat google tapi agak terlampau la plak bagi sesetengah orang...google sendiri je la..banyak gambar2 cantik kat situ."


ok, nama aku azmi ye bukan name sebenar, asal kelate keje kat selangor ni je..so raya cina ari tuh sempat la balik kampung, lame giler dah tak balik. mengubat rindu jugak lerrr...sekarang ni tak payah bersesak-sesak beli tiket bas 2 3 bulan sebelum jalan. senang je kalo ade kete kan..well, tapi bukan kete aku. kete kawan aku nurul. kebetulan kitorang plan nak balik skali. tag along member kitorang yang lain, asrah dan jugak wati.

so plan cantik punye. balik kejap je..cuti lam 4 5 hari camtuh. rabu dah start keje balik da. best giler balik ramai2 nih, happening je. kepala sumer layan je. kitorang bawak kelisa kuning si nurul nih, balik kelate. on the way balik tak de la jem giler2 yang macam kitorang expect tuh. just slow dari gombak ke bentong je. tang lain dah smooth dah jalan. best giler. memang rasa perasaan balik kampung betol2.

lam 12 jam lebih kurang sampai la kitorang ke destinasi masing-masing. aku yang paling awal. so bile nak datang balik kl nih kitorang dah janji nak gerak kol 9 lebih camtuh ari selasa nya.

dok umah 2 hari memang tak cukup sangat2. tapi tuntutan keje nak wat camner kan. terpaksa la gagah kan diri. balik dulu si nurul ni banyak bawak kete. so kali ni tang aku plak yang kene bawak. nak di jadikan cerita malam sebelum tuh, entah silap tido ke ape benda, or sebab kerja jadik buruh kasar meracun rumput depan umah yang tumbuh nak same tinggi ngan jendela dah. leher dan bahu aku sakit giler. nak pusing kanan ya allah sakit teramat. tambah2 ngan migrain aku nih. kepala memang pusing. so gagah kan diri jugak pulas stereng bawak kete.

tengah2 dok tunggu member aku datang amek, aku dok kat beranda depan umah. mengadu kat mak kesayangan yang leher aku sakit. hahahaha..anak mak biasalah. so mak aku urut2 sket, tak jalan gak..tak pe la..dari jauh lagi nampak kete kelisa kuning menghampiri umah aku. so aku siap2 salam cium pipi bagai aku p umah nenek aku nak salam sket2. nenek aku ni dah tua sangat dah, kalo tengok kat ic ade dah dekat 90 taun. tu ikot ic, tapi die cakap umo die lagi tua dari ic lagi. skang ni pun dah nyayuk teruk da. alzheimer, cakap sorang2, dengan imaginary friend die, si mat husin (sape mamat ni pun kitorang tak tau) tapi die memang claim yang die selalu cakap2 ngan mamat nih. kadang2, time kitorang dok cakap2 ngan die boleh plak die p sound "orang" kat bumbung..

"yak kelih bokte, dok berungga atah rabung tuh,diey gak sket"

translate- tengok, dok belari-lari atas bumbung tuh, diam la sket

entah la, kitorang dah biasa, tak amek pot sangat. kadang2 lawak plak tengok die dok gaduh2 ngan "mat husin" tuh. asyik dok panggil makan je.

so lepas aku salam die, die mintak duit ngan aku.

"ngah duit ade?" aku bagi je la 10 ringgit, bagi banyak pon selalu die lupa letak kat mane, hilang je.
aku cium tangan die, macam biasa la. aku nih cucu kesanyangan die hahahaha, sure die akan nangis tak nak lepaskan tangan aku.

"mak, (aku panggil nenek aku mak) orang pergi dulu, nanti orang balik lagi" baru la die lepaskan tangan aku.. aku nak turun dari tangga, die senyum, gelak2 kecil sambil tutup mulut dia. mata tak lepas dari tengok kat bahu aku..aku terus jalan.

"bai, bai , bai" sambil susah payah bangun lambai2.. bukan lambai kat aku, tapi lambai kat belakang aku. aku ingat die lambai kat kawan2 aku..aku buat derk je la. sambil gelak2 die lambai..

"jago molek"
translate-jaga elok2

ok, so gerak la kitorang..dari info member yang dah gerak, dan jugak bantuan news feed kat fb, dorang cakap jalan ke kl jem. kitorang ok je, redah je awal tuh. tapi sampai kat ketereh, jalan dah start jem giler dah. so kitorang pusing, decide nak lalu jabor je p kl. memang la jauh, tapi dari lengoh kaki dok tekan brek ngan clutch, kitorang lencong ke terengganu.

jabor pon ramai jugak orang. ikot hiway lpt. punye la ramai orang kat hentian nak kencing pun terpaksa tahan.

hahaha..panjang sangat intro kan. ok cut to the chase.

lepas simpang kuantan jalan dah clear sangat2. 2 3 kete je ade kat atas jalan. kitorang punye la happy giler...owh lupe kitorang memnag janji nak gerak kol 9 tapi last minit postpon gerak kol 1 lebih. so sampai hiway sebelom nak masuk karak tuh dah gelap sangat dah. tambah2 tak banyak kete lalu agak sunyi jugak kat luar. tapi kat dalam kete..perghhhhhh bising sangat2 dak2 nih..macam2 la buat, nyanyi la..kau kutuk aku aku kutuk kau. kejap2 makan. tiba2 kete jadik berat. biasa la beb kelisa bawak 4 orang anak gajah, satu anak gajah obes, 3 lagi sedang2 nak obes. tambah cekadak beg berbakol-bakol bagai nak balik sebulan kat bonet. memang agak terasa bila daki bukit. berat sangat.

bawak lane tengah memang hamjadah sangat, selow die. so kete wira kaler maroon kat belakang potong. laju je lane kanan. sampai depan die brek, selow pegi belah kiri. susah payah aku potong kete die, tiba2 laju plak keta tuh dok follow kat belakang. siap buat hi beam lagi..lam 5 minit dok follow aku, memang tang ni aku memang menggeletar nak marah, memang sangat2 haramjadah kete. mencarut bagai. aku selow pegi kiri, selow hampir nak benti. then die potong, bagi hon..lagi sakit ati. dah la bagi hi beam kat orang ade hati nak hon aku.

aku pecut, dengan susah payah aku tekan minyak follow kete die bagi hi beam jugak. follow kejap.. terus die pecut. sengal punye orang. si nurul ngan wati kat belakang lelap. aku ngan asrah je la kat depan dok membebel.

lalu satu lagi kete kat belakang, kali ni hi beam jugak, potong laju cam elak kekanan dari kete kitorang. pe hal la dorang nih, ingat kete kitorang nih wolkswegen kuning kat karak ke ape..

sampai kat lencongan, tiba2 kat atas bumbung bunyik " dummm!" cam kelapa jatuh. terkejut minah 2 orang kat belakang, ingatkan aku langgar ape la..cuak pon ade. asrah siku tangan aku aku suh usha kat belakang. aku betolkan mirror kat depan. usha belakang. senyap je aku..dak pompuan terus dok membebel.

"eh, usb ko ni ade quran ker..?? sejuk sket kalo boleh pasang" aku tanya kat nurul. die ngan si wati ni je dari kelate lagi dok tukar2 usb, dengar lagu jiwang2 dorang.

"ade, nah usb aku" wati ulur usb. aku cucuk terus pasang.

asrah dari tadi lagi senyap, aku pandang cermin ade lagi kain putih menjulur kat belakang. cuba buat2 kool je. dak pompuan kat belakang tak tau lagi. dok nyanyi bagai, nganjeng kan aku sejak bila dah insaf dengan bacaan quran plak. aku senyap je.  kejap2 tengok belakang..

tiba2 si nurul nih menjerit..kecoh si wati plak menjerit. dah lompat tepi keta plak si baju putih tuh. nanges2 dorang tutup muka ngan bantal kecik. aku cuak nanges kuar air mata, tapi stereng tetap pegang keras lagi. dak 3 orang skali ngan asrah dah menjerit2 nanges dah. aku kuatkan bacaan quran, tapi ade lagi dok terbang seiring ngan kete kuning kitorang. aku dah jenuh tak tau nak wat ape. bawak je, arap2 tak  muncul tepi tingkap belah aku.

aku rasa lama gak benda tuh skali ngan kitorang (or aku memang rasa lama sangat bila dah terlampau takut). aku perasan ade kete belakang, dok hon2..benda tuh terus terbang lepas keta p arah bukit belah kiri. aku cuak giler, air mata kuar cam tuh je. ilang sore. dorang terus nanges2 jerit2, muka tak angkat lagi dari bantal kecik.


Part I, Part II ade lagi....


part II.

sebelom tuh ade lagi kes, kat area2 kelapa sawit camtuh..jabor kot..ade kaitan ngan nenek aku aku plak..nanti free aku sambung..

.


p/s: 10% dari kisah ini adalah kisah benar, yang lain adalah palsu semata-mata..diceritakan oleh mamat bernama azmi nih..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...